Saturday, July 11, 2009

Mari! Mari! Mari!


Poster bertulisan Bahasa Siam di atas ini bukanlah poster promosi rumah urut termasyur di Phuket ataupun poster jualan longgok besar besaran barangan Golok. Tidak. Poster tersebut merupakan poster promo untuk suatu perlawanan persahabatan di kala Liga Thai sedang berada di musim rehat pertengahan liga di antara kelab yang sungguh tidak ternama, Khon Kaen dari lower division menentang kelab paling ternama Thailand Premier League, Chonburi.


Tujuan post ini ditulis bukanlah ingin menyentuh aspek bahasa berkaitan tatabahasa Bahasa Siam, jauh sekali kesalahan ejaan Bahasa Siam poster ini, tetapi ingin membawa pembaca yang dihormati sekalia berfikir seketika.(Kena sopan sikit, kalau-kalau ada orang FAM terbaca post ni). Cuba renungkan logo-logo panjang dibawah poster tersebut. Mengikut perkiraan saya yang agak kurang cerdik Matematiknya, (belum lagi belajar Matematik dalam Bahasa Omputih..) terdapat 11 logo kesemuanya. Logo-logo ini bukanlah dilukis mahupon ditampal sesuka hati oleh pembuat poster ini mahupun tagger-tagger jalanan. Logo-logo ini merupakan logo-logo company atau dalam Bahasa ibunda saya, syarikat, yang mengusaha perniagaan mereka. Entah halal entah haram tidak pula saya tahu. Apa yang saya pasti dan tahu, logo-logo ini dicetak bersama poster promo perlawanan persahabatan ini adalah lain dan tidak bukan lagi kerana syarikat-syarikat ini telah mengeluarkan sejumlah belanja kepada Persatuan Bola Sepak Siam sebagai duit kopi dan akan masuk terus kepada poket tuan presiden...eh eh..silap...belanja kepada Persatuan Bola Sepak Siam untuk memajukan sukan bola sepak di serata pelusuk negara Gajah Putih disamping mempromosikan produk jualan mereka. Dalam bahasa mudah, konsep ini dikenali sebagai tajaan. Banyak logo-logo syarikat yang tertera di poster-poster keluaran Persatuan Bola Sepak Siam, banyaklah juga duit yang persatuan mereka terima dari syarikat-syarikat yang menaja. Amat senang bukan bunyinya?


Ingin saya bawa pembaca sekalian kembali ke tanah tumpahnya darahku kemana lagi kalau tidak ke Malaysia. Dalam konteks bola sepak 'profesional' Malaysia, pernahkan anda, yang lahir selepas tahun 1988 (hehe) menyaksikan poster sedemikian rupa, keluaran FAM, dengan bilangan logo-logo panjang yang sama, mahupun kurang satu ker dua ker, tidak kisahlah. untuk perlawanan melibatkan pasukan-pasukan Liga M. Pernahkah kalian?. Atau soalan yang lebih tepat, pernahkah FAM keluarkan poster promo untuk sebarang perlawanan anjuran mereka?....




10 comments:

SangKunang said...

waaaaaah...
mana ko jumpe poster ni afiq?

azarsyafiq said...

huhu..lame giler ko tak update blog afiq..huhu..

btol ak stuju dgn ko..patut ananda krishnan tu taja skali liga M instead of beli newcastle tu jer..baru ar duit tak mengalir kt luar sgt..baru liga M bleh maju gak..huhu

Mell L. said...

waa AFiQ.sgt impressive ok.Spt bese,I'm impressed.

Azar:AFiQ busy and just found himself time for this virtual life.

P/S:I agree that no girls bace blog ni.Its not interesting because its all about footie.Hahahaha.Ada beran?

aFiQ said...

@Pert: Haha pert..ko ingat ko jer ader darah siam dlm badan?haha!

@Azar: Betul!itulah yg sebaik baik nye..klo liga M da solid, ko kaya, ko nk beli EPL sumer skali pon xper

@Pame: Get out from here Pame~Admit it, u like it don't u?~~~

Mell L. said...

I like what?This blog?I don't think so.Well,I'm just like other girls who lovvve reading about daily life and not head cracking articles!Ha-ha!

Anyway,Pert bdarah Siam ke?Woah.Mengancam!Sawadeeka!

rizal hashim said...

Afiq, boleh link to my blog?

aFiQ said...

Boleh2!Silakan bro dengan segala hormatnya~

Pokjak a.k.a. Aizat said...

ko ada darah siam gak ker weh??
xnmpak pn, nmpak cm jowo turunan ader lah heh2

Unknown said...

nice bro...really nice highlights..

imHepPie said...

uikk..xpaham pape pon hal bola2 nih..

tolon translate itu poster...wahaha