Thursday, October 15, 2009

Koleksi Musim Panas 2009

Morroco Home

Senegal Home


Ghana Home

Ghana Away

Cameroon Away


Angola Home

Cameroon Home

Egypt Home

Ivory Coast Away

Ivory Coast Home


Dapatkan di pasaran Uganda sekarang!


Gambar-gambar persalinan pasukan-pasukan Afrika yang sungguh berwarna-warni ini adalah dari koleksi musim panas keluaran Puma di bawah projek jersey PUMA v.1.10.. Koleksi terbaru ini adalah bersempena dengan Piala Negara Afrika 2010 yang akan dilangsungkan pada Januari awal tahun hadapan di Angola. Design yang sungguh sick sekali!

Itu cerita negara-negara Afrika. Bila cerita pasal negara sendiri tanah tumpahnya darahku, mula la darah yang tumpah tu, nak mendidih. Bagi peminat bola sepak tanah air yang sentiasa mengikuti perkembangan skuad negara, tidak kiralah pasukan senior atau Harimau Muda pasti perasan dengan perkara pelik ini. Pelik bukanlah kepada prestasi skuad negara yang sekejap tampak hebat dan sekejap nampak longlai. Itu sudah menjadi kebiasaan. Tapi ini, memang sesuatu yang amat pelik, malah memang amat sangat-sangat pelik walaupun kepada pasukan yang pengurusannya masya-Allah memang pelik didalam donia ini. Ianya ialah masalah berkaitan jersey Hitam Kuning skuad Harimau Malaya.

Sejak ditaja Nike berkuatkasa Januari 2007, iaitu beberapa bulan sebelum sepak mula Piala Asia 2007, sehinggalah Suzuki Cup 2008 Malaysia telah mempunyai 2 set jersey keluaran Nike yang direka ala kadar sesuai dengan prestasi pasukan. Namun begitu, jersey keluaran tahun 2008 tampak lebih sexy dan kemas dipakai wira-wira negara berbanding jersey keluaran 2007 yang nampak suram bertepatan dengan pengalaman ngeri rakyat Malaysia pada Piala Asia 2007 dulu. Masalah yang pelik seperti saya katakan tadi timbul, bila mana orang -orang tua di Wisma FAM Kelana Jaya, gagal dalam membezakan yang mana satu jersey baru dan yang mana satu jersey lama skuad negara. Akibatnya, skuad negara lebih banyak tampil sejak akhir-akhir ini dengan jersey lama keluaran 2007 yang sungguh sedih dilihat.

Kalau ada pun memakai jersey keluaran 2008, ianya hanya melibatkan jersey away yang berwarna biru sahaja. Kepelikkan ini mungkin tidak terlalu nyata pada suatu masa dahulu, dikala kepercayaan tahyul dan khurafat masih diterima pakai Wisma FAM, dipercayai jersey away berwarna biru ini mampu memberikan kehebatan tiada tolok bandingannya, sehebat skuad Piala Dunia 2006 Italy. Kepercayaan karut dan khurafat ini semakin menjadi-jadi selepas kejayaan skuad negara memenangi Pestabola Merdeka 2007, yang mana kebanyakkan perlawanan skuad negara adalah dengan jersey away berwarna biru. Namun begitu, selepas berakhirnya fantasi dan khayalan rakyat Malaysia di tangan Helmi Eliza pada Suzuki Cup di Phuket 2008, kepercayaan karut ini semakin tenggelam.

Ianya kini diganti dengan kepelikkan yang terserlah bermula dari Kunjungan Mesra Syaitan Merah terhadap Peminat Plastik Asia mereka baru-baru ini. Skuad negara tampil dalam perlawanan tersebut dengan jersey keluaran 2008, namun jersey yang berwarna biru. Situasi sama terus berlaku lagi melibatkan skuad Harimau Muda di Slovakia, yang mana menggunakan jersey keluaran 2007 Hitam Kuning serta jersey biru keluaran 2008. Sehinggalah yang terbaru pada Newspaper Cup di Vietnam dan sebelum itu di Pra Sukan Sea di Laos yang melibatkan skuad Harimau Muda.

Persoalan yang timbul, dimanakah hilangnya jersey Hitam Kuning keluaran 2008?Sudah ketiadaan belang lagikah?Adakah ini salah FAM atau salah penaja, Nike yang tampak sambil lewa dan nak tak nak sahaja dalam menaja skuad yang tidak ternama ini. Mengikut perbualan jalanan pengkritik-pengkritik bola sepak tanah air yang berpusat di Jalan Pantai Baru suatu ketika dulu, sesungguhnya memang Nike tidak ikhlas pun dalam menaja skuad negara. Tuduhan tersebut disokong dengan teori Penajaan Piala Asia 2007 yang penaja utamanya adalah Nike, ekoran host nations pada kejohanan itu keempat-empatnya ditaja Nike (Vietnam baru ditaja Nike awal tahun ini). Ekoran tuduhan tersebut, tidak hairanlah Nike seakan -akan lepas tangan dalam tanggungjawab mereka menaja skuad negara. Ini adalah amat jelas dan sangat-sangat berbeza dengan penajaan Puma yang dapat dilihat dari keluaran terbaru mereka. Puma tampak lebih serius dan ikhlas dalam menaja negara-negara Afrika, bukan sahaja pada jersey mereka tetapi juga kepada pembangunan bola sepak di negara-negara Afrika tersebut. Patutkah FAM mendapatkan penajaan Puma bila mana penajaan Nike tamat pada 2011 kelak?...

Dari Siri Perlawanan di Slovakia lagi..

Bagi kat Duta Malaysia pun jersey lama...

Lawan Thailand di Pra Sukan Sea di Laos..Lihat jersey Hitam Kuning kita..Lihat jersey Thailand..

Players gembira dengan jersey baru..

Sedih sampai menangis dah budak tu dengan jersey lama....

Shirt on..ya right..

Lawan Man Utd yg Malaysia home pon pkai jersey away....

Lawan Lesotho dengan jersey lama..

Jersey baru hanya jersey biru..

2 comments:

Unknown said...

bukanla...baju dorang yg set baru kitman lupe kat kdai dobi mane die dh hantar...receipt plak die x smpan,tuhla pasal...hahahah

aFiQ said...

haha..klo cmtu harapnye kitman jmpe balek la set baru tu..klo x mmg kitman yg mke cm titus ni kna sacked la..huhu...